Arlanda kl 0530 en måndagsmorgon
Det här är en sann fakirtid. Normalt sett brukar avgångshallen i terminal 5 vara fylld av div. Familjen Valross på väg till solsemester, men inte ens dessa har hunnit hit. Charterflygen går först runt 9-tiden.
Anledningen till att jag är här denna "red-eye"-tid är att min flight till Köpenhamn igårkväll blev helt abrubt inställd av SAS. Det var ren tur att jag var inne på LFV:s hemsida och upptäckte det, innan jag begav mig till flygplatsen igårkväll. Det efterföljande samtalet till SAS så kallade kundservice, ledde efter c.a 20min väntan i telefonkö till denna ombokning med avgångstid 0615 dagen efter.
Det var inte första gången SAS fuckade upp Fina Herrns resplaner. Snarare den tionde...
Förra flygstrejken (maj 2007) t.ex. fastnade han på hemväg från Barcelona i Köpenhamn ett dygn och fick ta tåget hem, med ett antal timmars fördröjning som följd. Han skulle kunna räkna upp en mängd fler exempel med plötsligt inställda flighter och en, från SAS sida, allmänt nonchalant approach gentemot sina stamkunder. Servicen ombord lämnar ju en hel del i övrigt att önska också...
SAS var en gång i tiden ett bra flygbolag, sedan fick man naturligtvis genomgå stålbadet efter 9/11 precis som alla andra. En hel del personal friställdes, man får misstänka att LAS-listan nagelfors rätt hårt. SAS står nu kvar med en trött, väldigt senior kabinpersonal. Ingår man i samma allians som Lufthansa (ett fördeöme), så märks skillnaden väldigt väl.
Fina Herrn kommer då osökt att tänka på en episod på Bromma häromsistens; Fina Herrn anlände kraftigt försenad, pga bilköer, till Bromma för att ta ett flyg till Malmö, med avgångstid 0810. Klockan var nu 0800 och FH (som mentalt hade ställt in sig på att 0810 flighten var missad och snarare hade tänkt omboka till en senare flight) störtade fram till Malmö Aviations incheckningsdesk.
- Nej, kom igen, du hinner!, utbrast incheckningsdamen. Kom igen jag följer med och ser till att du får förtur i säkerhetskontrollen!
Varpå hon lotsade Fina Herrn förbi de bistra säkerhetsvakterna och ut på plattan. FH sprang ut till det väntande planet på stand 2 och så fort han gått ombord stängdes kabindörren (Boarding completed, arm slides and crosscheck please), varefter det där välbekanta flyglarmsljudet av startande jet-motorer hördes och säkerhetsgenomgången började.
Flighten lyfte i tid.
Sedan har ju Malmö Aviation fattat det där med service-koncept ombord dessutom...
Undrar hur motsvarande situation hade hanterats av SAS? Förmodligen inte alls...
Europa, bleka moder
10 timmar sedan

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar